گیربکس صنعتی خنک شود؛ زیرا در غیر این صورت افزایش فشار و دما، منجر به سایش، خوردگی، استهلاک و خرابی گیربکس میشود و بر کارایی و طول عمر تجهیزات دیگر نیز تاثیر میگذارد.
گیربکسهای صنعتی ابزاری هستند که برای انتقال و افزایش قدرت در دستگاههای مختلف مورداستفاده قرار میگیرند. در واقع گیربکسها قدرت را از الکتروموتور میگیرند و آن را به مصرفکننده قدرت انتقال میدهند. این ابزارها در اثر کارکرد و بعضا در نتیجه عواملی مانند میزان فشار وارده و دمای هوای محیط گرم شده و کارایی آنها کاهش مییابد. در چنین مواردی باید گیربکس صنعتی خنک شود؛ زیرا در غیر این صورت افزایش فشار و دما، منجر به سایش، خوردگی، استهلاک و خرابی گیربکس میشود و بر کارایی و طول عمر تجهیزات دیگر نیز تاثیر میگذارد. در این مقاله 3 روش خنک کردن گیربکس صنعتی را توضیح میدهیم. از شما دعوت میکنیم مطالعه این مطلب کاربردی را از دست ندهید.
روش اول: استفاده از سیستمهای خنککننده مبتنی بر هوا
اولین روش خنک کردن گیربکس صنعتی این است که از سیستمهای خنککننده مبتنی بر هوا مانند فنها و بادگیرها استفاده کنید. این دستگاهها جریان هوایی تولید کرده و به این ترتیب، حرارت را از گیربکس به خارج از دستگاه هدایت میکند. در این روش دستگاه را در نزدیکی گیربکس قرار میدهند و با سیمها و باتری به منبع تغذیه متصل میکنند. ضمن اینکه میتوان همزمان با ساخت گیربکس خورشیدی یک فن هم برای آن تعبیه کرد تا از داغ شدن بیش از حد گیربکس جلوگیری شود. نکته مهم درباره استفاده از فن برای خنک کردن گیربکس صنعتی این است که فن یا بادگیر باید به نحوی تنظیم شود که جریان هوا به سمت خارج دستگاه باشد.
مزایا و معایب استفاده از سیستم خنککننده هوا برای خنک کردن گیربکس صنعتی
جریان هوایی که فن تولید میکند، سرعت بالایی دارد و قدرت باد آن زیاد است. با چنین قدرتی، گیربکس صنعتی بین 20 تا 30 درصد خنک میشود که درصد مطلوبی است. از طرف دیگر برای نصب فن ملاحظات خاصی وجود دارد که در صورت عدم رعایت آنها، فن کارایی لازم را نخواهد داشت. برای مثال موتور و گیربکس باید جداگانه خنک شوند، نه با یک فن. همچنین فن موتور باید طوری قرار گیرد که از دمیدن گرما از موتور روی گیربکس جلوگیری شود. در مقاله دیگری توضیح دادهایم که علت نصب فن بر هیدروموتور چیست.
روش دوم: خنک کردن گیربکس صنعتی با استفاده از مایعات خنککننده
روش موثر دیگری برای خنک کردن گیربکس صنعتی استفاده از مایعات خنککننده مانند آب و روغن مناسب است. روغن لایهای بین قطعات متحرک تشکیل میدهد و همین باعث میشود که سایش کاهش یافته و لغزش افزایش یابد. در نتیجه حرارت کمتری تولید میشود. ضمن اینکه جریان روغن در داخل گیربکس حرارت را به خارج از سیستم هدایت میکند و در بسیاری از موارد میتوانید صرفا با تعویض روغن داخل گیربکس، دمای آن را کاهش دهید. نکته مهم در این باره اینکه روغن حتما باید مناسب با شرایط کار و نوع گیربکس انتخاب شود. از این رو هنگام سفارش گیربکس خورشیدی زاویه دار باید به مشخصات این قطعه توجه داشته باشید.
از طرف دیگر آب مایع خنککننده دیگری است که با با داشتن ضریب هدایت حرارتی بالا و ظرفیت حرارتی زیاد، برای خنک کردن این قطعه صنعتی کاربرد دارد و دمای گیربکس را 35 تا 45 درصد کاهش میدهد. آب حرارت تجهیزات را جذب کرده و آن را از طریق فرایند تبادل حرارت به جای دیگری انتقال میدهد تا دما کاهش یابد. در چنین مواردی معمولا سیستم خنککننده از یک پمپ آب (برای پمپاژ آب در طول مسیر)، مبدل حرارتی (انتقال حرارت از گیربکس گرم به آب) و خنککننده آب خنک (خنک شدن آب گرم با استفاده از هوا) تشکیل میشود.
نکتهای مهم درباره استفاده از روغن برای خنک کردن گیربکس صنعتی
در مواردی که قصد تعویض روغن برای خنک کردن گیربکس صنعتی دارید، حتما باید روغنی تهیه کنید که با توجه به نوع، کلاس و ویسکوزیته آن توان تحمل نیرو و فشار وارده به دستگاه را داشته باشد؛ چرا که در غیر این صورت و با وجود بالا بودن نیرو و فشار، روغن سرخ شده و ویسکوزیته کاهش مییابد. نتیجه کاهش لغزش قطعات و سایش آنها و به تبع آن، فرسودگی قطعات خواهد بود. این نکته درباره خنک کننده پمپ هیدرولیک نیز صدق میکند.
روش سوم: استفاده از سیستمهای خنککننده مکانیکی و تبادل حرارت
سیستمهای خنککننده مکانیکی و تبادل حرارت مانند سینک حرارتی آلومینیومی و خنککنندههای اتوماتیک گزینه دیگری برای خنک کردن گیربکس صنعتی هستند. برای استفاده از سینک حرارتی آلومینومی آن را متناسب با سطح گیربکس برش میدهند و با استفاده از پیچها و مهرهها به آن متصل میکنند. بین سینک حرارتی و محیط اطراف باید فاصلهای وجود داشته باشد تا هوا به خوبی در این فضا جریان یابد. سینکهای حرارتی ضریب هدایت حرارتی بالا و سطح تماس زیادی با گیربکس دارند و به راحتی میتوانند این قطعه را خنک کنند.
علاوه بر این خنککنندههای گیربکس اتوماتیک تکنولوژی نسبتا جدیدتری هستند که تحت عنوان رادیاتور گیربکس، ماژول خنک کننده گیربکس و خنک کن گیربکس شناخته میشوند. این سیستمها وظیفه خنک کردن روغن را به عهده دارند و با داشتن دو لوله ورودی و خروجی، آب در آنها به گردش درمیآید و دمای روغن گیربکس در حالت تعادل نگه داشته میشود. همچنین در این قطعه چند پره مسی وجود دارد که در صورت بالا رفتن دمای روغن گیربکس، به ECU گیربکس دستور خنک کنندگی صادر میکنند.
بهترین روش خنک کردن گیربکس صنعتی چیست؟
به طور کلی انواع روشهای خنک کردن گیربکس صنعتی در یکی از دو دسته آب خنک و هوا خنک جای میگیرند. در واقع هر نوع سیستم خنککننده یا به واسطه جریان آب یا از طریق گردش هوا روغن گیربکس را خنک میکند. برای انتخاب بهترین روش خنکسازی باید معیارهای زیر را در نظر داشته باشید:
- استاندارد کارخانه: در هر کارخانه و سیستم صنعتی استانداردهایی رعایت میشود که براساس آن، نمیتوان از برخی دستگاهها استفاده کرد. از این رو قبل از هر کاری استاندارد صنعت خاص خود را بررسی کنید.
- آلودگی محیط: سیستمهای هوا خنک و گردش هوا صرفا در محیطهای خاص و تمیز کاربرد دارند و نمیتوان از آنها در جاهایی مانند کارخانجات سیمان یا معادن که آلودگی سیستم هیدرولیک بالاست، استفاده کرد. در چنین شرایطی صرفا باید از سیستم آب خنک استفاده کنید.
- دمای محیط: در مناطق گرمسیری با دمای بالا، سیستمهای هوا خنک تاثیر چندانی در خنک کردن گیربکس صنعتی ندارند و در این موارد نیز صرفا باید از سیستمهای آب خنک استفاده کرد.
- راندمان موردنیاز: راندمان سیستمهای آب خنک بسیار بالاتر بوده و به سرعت سیستم را خنک میکنند. در صورتی که سیستمهای هوا خنک چنین راندمانی ندارند.
خرید بهترین سیستمهای خنک کن گیربکس صنعتی از فروشگاه هیدشاپ
در این مقاله 3 روش خنک کردن گیربکس صنعتی را توضیح دادیم و در انتها راهنماییتان کردیم چطور با توجه به 4 معیار استاندارد کارخانه، آلودگی و دمای محیط و همچنین راندمان موردنیاز سیستم، بهترین سیستم خنککننده را انتخاب کنید. با این حال شما میتوانید پیش از خرید، با کارشناسان هیدشاپ در این زمینه مشورت کنید و بهترین تصمیم را بگیرید. در پایان از شما دعوت میکنیم هر سوالی در این باره دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران