مبدل حرارتی

مبدل حرارتی وسیله‌ای است که به‌وسیله آن می‌توان گرمای اضافی را از گرمای هیدرولیک خارج نمود و یا آنکه در صورت لزوم تا حد معینی روغن را گرم نمود تا آنکه روغن هیدرولیک تحت حرارت معین، در حوزه غلظت معینی کار کند.زیرا که روغن هیدرولیک فقط تحت یک حوزه معین از حرارت و غلظت می‌تواند کارکرد مطلوبی را عرضه کند.

حرارت کارگاهی روغن هیدرولیک نبایستی از 60 درجه سانتی‌گراد تجاوز نماید.

 

آشنایی با انواع مبدل حرارتی

 

پیش گرم‌کن HEATER

 

پیش گرم‌کن‌ها  معمولاً در جایی استفاده  که حرارت محیط بسیار پایین بوده، یعنی اینکه باعث بالا رفتن درجه غلظت روغن شده و پمپ نمی‌تواند عمل مکیدن را به‌خوبی انجام دهد

لذا برای این‌چنین مواقعی از این مبدل حرارتی  استفاده می‌شود.این پیش گرم‌کن، روغن را قبل از شروع به کار گرم کرده و البته وقتی‌که روغن در حین کار خودبه‌خود گرم شود، بایستی گرم‌کن را خاموش نمود.

انواع گرم‌کن‌ها عبارت‌اند از:

آب گرم

بخار

انرژی برق

 

قدرت گرم‌کنندگی هر یک از انواع گرم‌کن‌ها نبایستی بیش از 20کیلووات بر مترمربع تجاوز کند و الا  ایجاد داغی در روغن پدید میاید و این داغی باعث فرسودگی آن می‌شود.

علامت مداری پیش گرم‌کن در شکل زیر آورده شده است:

 

پیش گرم‌کن HEATER

پیش گرم‌کن HEATER

 

 

خنک‌کننده(کولر) COOLER

حرارت کارگاهی روغن هیدرولیکی در تأسیسات هیدرولیک نبایستی از 60 درجه سانتی‌گراد تجاوز نماید و چنانچه در تأسیساتی حرارت روغن بیش از این حد مجاز گردید، بایستی اضافه حرارت را به‌وسیله دستگاه کولر از مایع خارج نمود.

خنک کردن روغن هیدرولیک در دستگاه‌های کوچک هیدرولیکی توسط مخزن و لوله‌های خود ان دستگاه انجام‌پذیر می‌باشد، ولی تأسیسات بزرگ هیدرولیکی احتیاج به خنک‌کننده دارد.

علامت مداری خنک‌کننده به‌صورت زیر می‌باشد:

خنک کننده COOLER

خنک کننده COOLER

 

 این مبدل حرارتی (خنک‌کننده‌ها) به دودسته می‌باشند:

 

خنک کننده هوا­ – روغن

در خنک‌کننده هوا – روغن، روغن وارد پره‌هایی گشته و این پره‌ها در مسیر باد زنی قرارگرفته‌اند و باد بادبزن باعث خنک کردن روغن می‌شود.

این خنک‌کننده معمولاً در هیدرولیک سیار(ماشین‌های راه و ساختمان) بکار گرفته می‌شود و عمل خنک‌کنندگی در مسیر  بازگشت روغن صورت می‌گیرد.

بادبزن خنک‌کننده معمولاً به شافت پمپ متصل شده است.

 

خنک کننده هوا­ – روغن

خنک کننده هوا­ – روغن

خنک‌کننده آب – روغن

در تأسیسات هیدرولیک ثابت معمولاً جهت خنک کردن روغن از سیستم خنک‌کننده آب –روغن استفاده می‌شود در این روش ، روغن سیستم توسط لوله‌ای وارد دستگاه خنک‌کننده شده و سطوح خنک‌کننده دستگاه مجهز به پره‌هایی بوده که دران آب سرد جریان دارد.حال وقتی‌که آب در مجاورت روغن قرار گرفت، حرارت خود را ازدست‌داده و سرد می‌شود.

مسر جریان روغن و آب در دستگاه خنک‌کننده آب- روغن عکس همدیگر می‌باشد.یعنی اینکه از محلی که روغن وارد می‌شود، آب خارج گشته و برعکس.

محل نصب این خنک‌کننده در دستگاه هیدرولیک در مکانی است که روغن نهایت حرارت  و کمترین فشار را دارا است.

 

خنک‌کننده آب – روغن

خنک‌کننده آب – روغن